2016. július 24., vasárnap

Menni vagy maradni?



Bölcsődésből óvodás, óvodásból iskolás. De mikor? Menjen iskolába 6 évesen, vagy maradjon? Ha menjen, akkor hova? Ez az, amit minden szülő másképp gondol. Mi is. J

Szeptemberben óvodát váltottunk. Rugalmasak voltunk és felismertük, hogy Hannának jobb lenne két év után, ha váltanánk és meg mertük lépni. Az új ovi szellemisége, hangulata, a pedagógusok hozzáállása több mint fantasztikus. A szabályok, a szokások, az elvárások mellett ott van a szabad, kötetlen játék és mindez két nyelven. Hanna ebben lubickolt egész évben és rengeteget fejlődött nem csak nyelvileg. 

Az éves ovi „termés”

Nagyon gyorsan szerzett új barátokat. Volt egy-két kislány, akik hasonlóan erős egyéniségek, de hamar lemeccselték és igazi diplomatákhoz méltóan kialakult a kölcsönös tisztelet, eleinte kicsit messzebbről, a tanév vége felé már-már barátságba hajlott ez a különös kapcsolat Hanna nagy örömére. Aki az ovi mellett délutánonként sakkra, úszásra, heti 2x művészi tornára és lovagolni járt. (Sakkra és úszásra a tudtunkon kívül iratkozott fel, könyörgött, hogy egyezzünk bele.)

A pizza sütős szülinapi buli

Hanna születésnapja után volt az oviban egy megbeszélés, ahol elmondták az óvónők és az intézmény vezetője az iskola felkészítő foglalkozások eredményeit, és javasolták Hannát a felvételire. Itt egy intézményrendszer alatt van az óvoda, az általános iskola és a gimnázium, amikről szintén szuper véleményeket hallottunk a szülőktől, a pedagógusoktól, de a bekerülés az óriási túljelentkezés miatt felvételihez kötött. És ebben az általános iskolában nagyobbrészt a 7 éves gyerekeket veszik fel. Sőt, a 9 éves elsős sem ritka, aki más iskolából jelentkezik át, csak hogy ide járhasson.

Hanna új hobbija apukája örömére: drónt reptet

Aztán jött a március és a „mi legyen?” kérdés. Menjen, vagy maradjon? Iskolaérett, ez nem kérdés. És ha igen, akkor melyik iskolába? Budapesten elég nagy a választék, erre nem lehet panasz. A mi körzetes iskolánk egy művészeti iskola, ahova felvételi nélkül felvesznek. Lehet zenét tanulni, zongorázni, táncolni, rajzolni, ám azt hallottuk, hogy gyengécske, utána mi lesz? A legtöbb két tannyelvű iskola spártai módszereket alkalmaz, versenyistálló, ahol ha nincs kifaragva az összes ceruzád, „ülj le egyes!” És nem hiszem, hogy a heti három szódolgozattól fogja megtanulni a nyelvet a gyerek, amiből következő héten már semmire sem emlékszik, mert nem használja. Sok esetben sorsolás útján kerülnek be a gyerekek, amit a szülők előtt tartanak. Szinte magam előtt látom, ahogy a szülők ülnek a padban, ficeregnek, tördelik a kezüket, miközben a szigorú tekintetű szemüveges igazgatónő belenyúl a papír fecnikkel teli kalapba, amiben a nevek vannak. Hegyes karmai között serceg a papír, a szülők meg várják, hogy kihúzzák a gyerekük nevét, mint a lottó sorsoláson… És ott vannak az alternatív iskolák, pl. a waldorf, vagy a montessori, ami a mi elveinkhez nem passzolnak, mert túl szabadak, és lassúak Hannához, aki már elég szépen olvas és számol. És ott vannak még lehetőségként a nemzetközi iskolák, amik biztos humánusabbak a magyar iskoláktól, de a havi díjuk megfizethetetlen és a saját tanrendjük szerint haladnak.  

Szóval itt kezdődik az igazi nagy dilemma. Menni vagy maradni? És ha igen, akkor hova? Persze iskolát is lehet váltani, ha látjuk, hogy a gyereknek nem jó. Aztán arra jutottunk, hogy márciusban Hanna megpróbálja az iskolai felvételit, de csak egy helyre, ahova az óvó nénik ajánlották, így maradnánk az intézmény rendszerén belül, az ovi eddig nagyon bevállt. Az iskoláról azt hallottuk, hogy az első év bemelegítés a többire, mégis megtanulnak írni-olvasni, számolni két nyelven. Szinte láthatatlanul terhelik egyre jobban a gyerekeket, akik szárnyalnak. Ahol projekt alapú az oktatás, és nem rekedt meg a ’90-es években. Rengeteg délutáni elfoglaltság közül lehet választani a különböző sportoktól kezdve, a grafikán és hangszeres zenetanuláson át a gospel kórusig.

Mikor behívott minket az iskola igazgatónője a több mint 1 órás felvételi után és elmondta, Hanna egy remek képességű gyerek, a kétnyelvű felvételin  a magyar részen kiemelkedő teljesítményt nyújtott, mégis azt kérik, maradjon még egy évet az óvodában, és jöjjön vissza 7 évesen, akkor kicsit elbizonytalanodtunk. Ebben az iskolában (is) óriásiak az elvárások az óvodások felé, nem elég a szaggatott vonalon vezetni a ceruzát, az a vonal picit sem remeghet meg. És valóban a több mint 500 gyerek közül valahogy ki kell választani azt az 50-et, akit felvesznek. Aztán átértékeltük a tapasztaltakat. Valójában nyertünk egy évet, amit sok játékkal, kötetlenebb napokkal, és azzal tölthetünk meg, amivel Hanna csak szeretné. Járhat minden nap úszni, sakkra, táncra, tornára, lovagolni. Még egy évig nem kell reggelenként rettegni, hogy nem ér be az iskolába a kiszámíthatatlan dugók miatt. Akkor megyünk el pár napra, amikor csak szeretnénk. Hanna meg érik, beérik, és jövő márciusban olyan lesz, mint egy visszatartott versenyló a következő megmérettetésen. Ő is megbékélt, az óvó nénik elmondták, mekkora szükségük van rá jövőre is. Ki segítene annyit a kicsik körül, ha ő elmenne?

Úszás után

Visszatérve az iskolában való megingásra, helyrebillent bennünk minden, mikor az egyik anyuka mesélte, neki két fia iskolás. Az egyik ebbe a csoda iskolába jár, a másik egy hagyományos általános iskolába, így van összehasonlítási alap. A hagyományos iskolában télen minden osztály külön épít hóembert, a gyerekek más osztályok hóemberét lerombolják. Frontális oktatás van, a gyerekek sokszor kirekesztőek a másokkal szemben, akik más nemzetiségűek, más felekezetűek és ennek hangot is adnak. Míg a másik iskolában télen az egész iskola egy hóembert épít, közösen. A különböző nemzetiségű gyerekek egy projekten dolgoznak, közös a cél.
Köszönöm, nincs több kérdésem.





*Az itt látható fotók 100%-a mobiltelefonnal készült és a szerző tulajdona (a szerk.)

5 megjegyzés:

  1. Szia,mi is épp iskola választás előtt állunk. Ha nem titkos megtudnad irni a projekt orientált iskola nevét?
    Koszi,
    Rodica

    VálaszTörlés
  2. Szia Rodica, bocsánat hogy csak most reagálok, de azt hittem elment korábban az üzenetem. Ha adsz nekem email címet, szívesen írok Neked.
    Üdv,
    Orsi

    VálaszTörlés
  3. rodicaindia kukac yahoo pont com

    VálaszTörlés
  4. Kedves Orsi!Megírnád nekem is, melyik iskoláról van szó? Köszi, Olga
    A címem: petrics_olga kukac yahoo.com

    VálaszTörlés
  5. Kedves Orsi!
    Az én lányom még óvodás és még marad is egy évet... Nagyon megtetszett az írásod, a gondolkodásmódod. Megírnád nekem is az óvodátok és választott iskolátok nevét. Szeretném elolvasni a honlapjukat, ped. programjukat. Szeretem az óvodánkat, (mi is váltottunk),de még így is sokszor elgondolkodom - tényleg elég jó? Az iskolaválasztás pedig már most terhet nyom a vállamra. Ahogy te is írod, sok a lehetőség, de sok a színvonalbeli különbség is...Nehéz, választás, nehéz döntés...
    Köszönettel: Judit (mjudito@gmail.com)

    VálaszTörlés