2011. május 25., szerda

Csigaház

Mindenhol jó, de legjobb otthon. Milyen közhely, mégis mennyire igaz. Egész nap jövünk-megyünk. Mégis rájövök, olyan jó semmi mást nem csinálni, csak itthon lenni. Csak egy kicsit élvezni azt, hogy otthon vagyunk.


Kint ülök a kis kertben. Hanna a királylányos szobájában húzza a lóbőrt, a szajkók hangoskodnak fölöttem a fenyőn, követelik a napi kenyéradagot. Gábor csak ráncolja a homlokát, hogy jól ide szokattam őket. 5 éve élünk Budapesten, ezalatt négyszer költöztünk. Az első lakásunk leginkább egy garázsra hasonlított. Egy négyemeletes panelház utcafronti üzletrésze volt átalakítva elvileg lakható térré. Gábor utálta, én mégis megszerettem a 24 -t. Bár eleinte furcsa volt, hogy az ajtó a járdára nyílik, és este bárki beláthatott, ha nem húztam el gondosan a sötétítőt. De volt ennek előnye is, például az autót mindig szem előtt tarthattam. Számtalan emlék fűz oda, Szofi kutyusunk oda született, ez volt az otthonom, mikor Gábor fél évig Németországban a diplomamunkáján dolgozott. Minden reggel innen indultam első munkahelyemre a Meglepetés magazinhoz. Aztán egy idő után beláttam, kinőttük, és azt is, hogy a dohos hungarocell falak - amit átfestettünk napsárgára, mégis valami különös oknál fogva malacrózsaszín lett - nem tesznek jót a kialakuló asztmámnak. De a szívemhez nőtt, és azóta is, ha arra visz az utunk, teszünk egy kanyart hogy megnézzük, ugyanazok-e még a függönyök.

A következő állomásunk egy második emeleti kétszobás lakás volt, egy forgalmas út mellett. Gábornak 5 percre volt a munkahelye, én meg ráláttam a Sanoma épületére még hétvégén is. Az itt töltött másfél évre nem nagyon emlékszem, szinte csak aludni jártunk haza. Aztán hirtelen lelassult minden, ahogy Hanna beköltözött. Már nem az lett a legfontosabb, hogy a kedvenc éttermünk is gyalog egy perc. Olyan helyet kerestünk, ahol Hanna budapesti körülményekhez képest jó levegőn lehet, ahol néha hallani, hogy csiripelnek a madarak, ahol a közelben van játszótér és egy kis zöld. Hathetes terhesen újabb költözés jött. Azt nem kívánom senkinek. Persze, orvosi utasításra nem emelhettem, de a takarítástól és pakolástól nem lettem eltiltva. A lakás kétszobás volt, így Hanna a születésétől fogva velünk aludt. Persze, külön ágyban. - Azért néhanapján odacsentem magunkhoz. - Egy év múlva azt vettük észre, hogy a lihegő – azaz a járóka – elfoglalja az egész nappalit, és a többi fennmaradó, nem túl jelentős, ám annál hasznosabb lakóteret Hanna játszószőnyege és játékai foglalják el. Aztán váratlanul, minden keresés nélkül ránk talált a jelenlegi otthonunk.


Szilveszterkor újabb költözés jött. Hiába a rutin és hogy csak három ajtóval kellett arrébb vinni a szekrényt, a költözés felért egy kisebb kalanddal. Míg Gábor hordta a cuccokat, addig Hanna az új lakásban felfedezőútra indult. Megtalálta az összes konnektort, a beépített szekrényből pillanatok alatt kirámolta a cipőket és az egyéb oda szánt dolgokat. Egy hét is eltelt, mire minden a helyére került. Féltünk, milyen lesz az első éjszakánk külön, de Pandának első pillanattól kezdve elnyerte tetszését a királylány szoba, a színes függöny és az ágya feletti levél alakú baldachin.

Azóta eltelt 6 hónap. Persze, tennivaló mindig akad. A hálónkban a lámpa sem került még a helyére. És ott van a gardróbban az a doboz is, ami 5 éve várja, hogy kipakoljam. A napokban Hanna a kanapét is felavatta. Indiánugrással zúgott fejjel előre a parkettára. Pedig csak egy pillanatra vettem le róla a szemem. Mikor visszafordultam, hogy gyanús a csend, szinte kockáról kockára láttam a mutatványt. Aminek akkor még nem tudtam mi lesz a következménye. A szaltóból macska módjára fogott talajt a lányunk, aki hangos bömbölésben folytatta a parádét. Apja karjában már láttam az óriás puklit a homlokán, ami azóta lila-barna-zöld színben pompázik. Én rohantam volna vele az ügyeletre, de Gábor csúnyán kinevetett. Aztán beláttam, neki volt igaza. 5 perc és már el is volt felejtve az egész.


Míg főzök, Hanna fakanállal kavar a lábasában. Aztán megyünk ki a kertbe játszani. Szofi - "Fifi" - űzi a bogarakat, miközben Hanna egyre nagyobbakat pislog hintázás közben. Délután epret szüretelünk, már látom, érik a paradicsom és a szeder is. Hanna kedvence a kert végében lévő kavicsos, egy pókra - "póp" - rámutat. Kis vödrébe köveket gyűjt, gondosan válogat, majd egyesével a kezembe nyomja. A lila árvácskákat és a kis sziklakert növényeit szimatolja, minden fűszálat megvizsgál. Hosszasan figyeli egy csiga útját, aki bármerre megy, otthon van. Mindenhol jó, de legjobb otthon. Tudom, ez a hely is csak egy állomás. Aztán jön a következő és a következő. Ha le kéne írnom, Hannának mit is jelenthet az otthon, talán azt írnám, Apa, Anya, Szofi, levélkuckó. De ha igazán mélyre nézek, az otthon nem helyhez köthető. Azt hiszem, ott rejtőzik mindannyiunkban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése